Po oznámení úspěšného testování pneumatik vyrobených s grafenem může automobilový průmysl brzy získat novou surovinu. Tato průlomová technologie by mohla vytvořit nový specializovaný trh pro pneumatiky, snížit dopad na životní prostředí a zlevnit jízdu. Další důkaz o univerzálnosti nanomateriálů.

Pneumatiky byly vyvinuty po dobu 18 měsíců ve spolupráci mezi dvěma společnostmi; jedna kanadská a druhá britská. Torontský Gratomic vytvořil grafeny „vysoké čistoty, konzistence a škálovatelnosti“ s grafitem z dolu v Namibii. Zatímco ve Velké Británii vyvinula společnost Perpetuus Advanced Materials výrobní metodu, kterou společnost ve své tiskové zprávě popisuje jako „… patentovaný plazmový proces k výrobě hybridních grafenů s méně než 10 vrstvami, které jsou pak začleněny do elastomerů pneumatik pro vývoj grafenových ultrapalivových pneumatik. “

Obrázek nanomateriálu grafenu.

Hlavní část vývoje produktu zahrnovala šestiměsíční terénní test s nezávislým dohledem třetích stran, který porovnával pneumatiky založené na grafenu s konvenčními „prémiovými“ pneumatikami od celosvětově uznávané značky.

Ve zprávě zveřejněné v Evropském Gumárenském Deníku se píše: „Pneumatiky byly namontovány na lehká užitková vozidla s vysokým počtem najetých kilometrů, která převážně cestovala po silnicích třídy A a B ve Velké Británii a výkon pneumatik byl zaznamenáván během celého zkušebního období. Pneumatiky, které byly vylepšeny povrchově upravenými grafeny, měly zvýšenou odolnost proti opotřebení ve srovnání s konkurenčními značkovými pneumatikami o více než 30%.

Průmyslové standardní testování, včetně dynamické mechanické analýzy (DMA), také ukázalo „významné zlepšení“ valivého odporu, zlepšení spotřeby paliva o více než 30% (více ujetých mil na galon) a kratší brzdné dráhy na mokré i namrznuté vozovce.

Jak Ian Walters, ředitel společnosti Perpetuus, poznamenal: „Konkurenční program zkoušek terénu ukázal výhody začlenění grafitových plniv modifikovaných grafitovým povrchem Gratomic do elastomerů pneumatik.“

A dodává, že „… vyšetřovací analýza dospěla k závěru, že Grapheny odvozené z Gratomického dolu jsou velmi drobivé [a], když jsou funkcionalizovány, prokázaly vynikající zpracovatelnost. Počáteční aplikace v řadě konečných použití prokázala vynikající vhodnost pro řadu produktů. Nejpozoruhodnější jsou vynikající výsledky generované, když jsou hybridní grafeny zahrnuty do elastomerů pro konstrukci pneumatik. “

„Čistě z hlediska poptávky,“ poznamenává generální ředitel společnosti Gratomic Sheldon Inwentash, „byli jsme vtaženi na trh, který představuje obrovskou příležitost. Nejenom, že pneumatiky s hybridním grafenem vylepšují spotřebu paliva, ale mohou také prokázat lepší ovladatelnost a delší životnost. “

Stále důležitější otázka palivové účinnosti při navrhování a výrobě pneumatik.

Toto oznámení je dalším příkladem toho, jak nanomateriály mění svět k lepšímu. Důkaz o tom, jak pokrok nanotechnologií zlepšuje výrobky a kvalitu života. V tomto případě jsou pneumatiky pro automobily (které prošly relativně pomalými inovacemi za 131 let od doby, kdy Dunlop patentoval jeho pneumatiky), nyní bezpečnější, úspornější z hlediska spotřeby paliva a trvanlivější díky surovinám nanočástic. Navíc snížením spotřeby paliva a delší životností poskytují lepší hodnotu za peníze a jsou šetrnější k životnímu prostředí.

Protože se nacházejí další aplikace pro nanomateriály, je vysoce pravděpodobné, že získávání grafenu, uhlíkových nanotrubic a nanowirů se stane společným výrobním místem, jako je dnes získávání mědi a hliníku.

Jak Inwentash poznamenává: „Jednoduše řečeno, naši zákazníci chtějí to, co máme; vysoce kvalitní grafen. “


Fotografický kredit: Freepik, Perpetusaam a Autowis